Zou jij ook meer met muziek willen doen?
Bijna alle gastouders die wij spreken, kennen het belang en het plezier van muziek voor hun jonge kinderen. Helaas weten ze soms niet hoe ze muziek kunnen inzetten. En zijn ze onzeker over hun eigen muzikale vaardigheden.
Gelukkig is er een oplossing
Herkenbare bezwaren? Speciaal voor jou hebben we 'Elke dag muziek' gemaakt. Een online muziekbibliotheek met ruim 100 activiteiten om muziek elke dag spelenderwijs in te zetten. Ook voor verzorgers die zelf niet zo muzikaal zijn.
Lees verder en ontdek hoe makkelijk (en voordelig!) het is om met muziek aan de ontwikkeling van je kinderen te werken.
Waarom is Mevrouw Muziek iets voor jou?
Makkelijk
Je kijkt samen met de kinderen of alleen een video van 5 minuten. Daarna kun je meteen aan de slag. Ook als je vals zingt of weinig ritmegevoel hebt ;-)
Minder schermtijd, meer lol
De muziekactiviteiten kun je direct offline inzetten. De magie van samen muziek maken onstaat tussen jou en de kinderen!
Herkenbaar
Onze 24 thema's sluiten aan op die van de dagopvang.
Denk bijvoorbeeld aan thema's als de seizoenen, 'dit ben ik', 'dieren', 'aan tafel', 'beroepen', 'mijn huis' of 'circus'.
Voordelig
Voor nog geen twee euro per week genieten je opvang kinderen elke dag van muziek. Een jaar lang!
Van online naar offline
Zo veel mogelijk muziekplezier met zo weinig mogelijk schermtijd: daar gaan we voor bij Mevrouw Muziek.
Hoe?
Naast de muziekvideo's krijg je woordkaarten. Print ze uit en hang ze op, zodat de kinderen en jij elke dag aan het thema denken.
Daarnaast heeft de app speciale afspeellijsten zonder beeld. Zo kunnen jullie naar de liedjes luisteren zonder naar het scherm te hoeven kijken. Handig, toch?
Praktijkvoorbeeld
- Je kindje(s) en jij kijken in onze app een video met een liedje over het poetsen van je gezicht.
- Je print de bijbehorende woordkaart en hangt deze op bij de eettafel.
- Na het eten pak je de poetsdoeken en zingen jullie het liedje.
- Toch nog wat woorden vergeten? Dan zet je de video zónder beeld aan. Wel luisteren, niet kijken.
Mijn opvang kinderen een voorsprong geven
Naast veel voorlezen, stimuleer je de taalvaardigheid ook door veel muziek te maken samen. Je zingt liedjes die passen bij het thema waarmee je bezig bent. Meestal worden de liedjes ondersteund met gebaren. Zo verrijk je de taalomgeving enorm!
In een liedje krijgt een kind namelijk alle tijd en ruimte om zich de woorden eigen te maken. De eerste keer begrijpt een baby, dreumes of peuter misschien maar een paar woorden. Nadat je het liedje de hele week gezongen hebt zullen ze veel meer woorden begrijpen.
Waarom een goede basiswoordenschat belangrijk is
Het opbouwen van een goede basiswoordenschat in de voorschoolse jaren is belangrijk. De basiswoordenschat die kinderen opbouwen in de voorschoolse jaren, is namelijk een belangrijke voorspeller van hoe een kind in groep 3 kan gaan leren lezen en schrijven. Als je leert lezen en schrijven moet je je kunnen concentreren op die vaardigheden zelf. Als je op dat moment de woorden niet kent, dan wordt deze taak hartstikke moeilijk!
Een kleine basiswoordenschat kan er zo al vroeg in de schoolcarriere voor zorgen dat een kind een achterstand oploopt. Het nare is, dat dit niets te maken hoeft te hebben met het intellectuele potentieel van het kind. Er is sprake geweest van een andere start op taalgebied, mogelijk door een minder rijke taalomgeving. Het gevolg hiervan geeft ongelijke kansen, die al in groep 3 zichtbaar worden.
Deze kansenongelijkheid aanpakken, kan door al op jonge leeftijd te investeren in de opbouw van een goede basiswoordenschat, waarbij muziek een waardevolle rol kan spelen.
Ons muziekprogramma gebruikt de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK) als uitgangspunt. In onze liedjes gebruiken we zo veel mogelijk woorden die in deze lijst zijn opgenomen. Bij alle liedjes staat vermeld welke woorden uit de BAK gebruikt worden. Daarnaast heeft elk liedje ondersteunende woordkaarten die in de ruimte opgehangen kunnen worden. Zo kunnen de kinderen, of jij als gastouder, makkelijk een gesprekje aangaan om extra aandacht te besteden aan belangrijke woorden. Zo verrijk je als gastouder niet alleen de woordenschat van de kinderen, je oefent ook gespreksvaardigheid met hen.
Gastouders aan het woord
Na het fruitmomentje maken we altijd muziek, met behulp van Mevrouw Muziek. De kinderen vinden de liedjes fantastisch en bewegen en zingen makkelijk mee. We worden er allemaal vrolijk van!
Wat het programma zo leuk maakt is dat het bij mijn groep gevarieerd van 0 tot 4 jaar ontzettend aanslaat. Wij zeggen zelfs Shoebidoewa bij het weg gaan! Mevrouw Muziek heeft echte een prominente rol binnen mijn opvang.
Wat maakt dit programma uniek?
- Eigen aanpak voor baby's, dreumessen en peuters - Voor iedere leeftijdsgroep krijg je aparte instructies.
- Gezond mediagebruik - Jullie bekijkten de video één of twee keer online, daarna genieten jullie offline.
- Aansluiting op de dagopvang - De muziekactiviteiten passen bij de thema's die jij als gastouder gebruikt.
- Niet meer eindeloos zoeken op YouTube of Spotify - In onze app zetten we alles voor jou klaar. Scheelt je een hoop zoektijd!
- Spontaan werken aan taalontwikkeling - Je kinderen leren allerlei woordjes uit de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK).
- Gemaakt door professionals - Bij het samenstellen van de activiteiten is de expertise ingezet van o.a. een psychologe, conservatorium muzikante en logopediste.
Meer achtergrondinformatie over de positieve invloed van muziek op de (hersen)ontwikkeling vind je in onze brochure.
Veelgestelde vragen
Op welke apparaten kan ik de app gebruiken?
Je kunt onze WebApp gebruiken op je computer, tablet of telefoon.
Hoe zorgen jullie ervoor dat het mediagebruik gezond blijft?
De video's duren maximaal 5 minuten. We laten in de video zien wat de bedoeling is. Het is de bedoeling dat je, als je weet wat de bedoeling is, de muziek activiteit offline oppakt. De liedjes zijn natuurlijk ook te beluisteren zonder video, zodat je kan luisteren en mee kan zingen zonder scherm.
Moet ik muzikaal (geschoold) zijn?
Ons programma is zo gemaakt dat iedereen er mee aan de slag kan. Je hoeft dus niet muzikaal te zijn om toch veel muzikaal plezier te kunnen beleven samen met de kinderen.
Hoe lang moet ik het programma gebruiken om effect te zien?
Hoe vaker je de kinderen in aanraking brengt met muziek, hoe meer effect je zal zien. Hoe vroeger je start met veel zingen (baby leeftijd), hoe groter het effect zal zijn op bijvoorbeeld de taalontwikkeling. Wij raden aan om zo vroeg mogelijk te beginnen met samen muziek maken. Maar ook kinderen van 3 jaar kunnen nog veel profijt hebben van het programma als voorbereiding op de basischool.
Moet ik een opleiding volgen om het programma te kunnen gebruiken?
Met ons programma kun je vandaag nog aan de slag! In de activiteiten staat duidelijk omschreven wat de bedoeling is. Je vind hier aparte instructies voor baby's, dreumessen en peuters. Je leert gaandeweg natuurlijk van alles, maar je hoeft geen opleiding te volgen. Jouw interactievaardigheden, en je kennis over jonge kinderen, is meer dan genoeg om onze muziekactiviteiten te kunnen begeleiden en inzetten. Plezier en reageren op de kinderen staat wat ons betreft voorop!
Heb ik instrumenten of andere materialen nodig voor de offline muziekactiviteiten?
We maken geen gebruik van instrumenten, want we willen dat iedereen aan de slag kan met onze muziekactiviteiten. In sommige muziekactiviteiten maken we gebruik van materialen. Meestal zijn dit materialen die de meeste mensen zo wel in huis hebben (denk aan papier, kleurpotloden, een zakdoek, een poetsdoek). Voor sommige muziekopdrachten heb je de woordkaarten nodig. DIe kun je gemakkelijk printen via de webapplicatie.
Welke (muzikale) vaardigheden ontwikkelen de kinderen?
Kinderen ontwikkelen basale muzikale vaardigheden. Denk aan:
- Intonatie: kinderen leren het verschil tussen hoge en lage tonen. Ze leren daarnaast natuurlijk de melodieën van de liedjes.
- Ritme: kinderen leren het verschil tussen snel en langzaam. Ze oefenen daarnaast natuurlijk in de liedjes met het ritme van het liedje.
- Volume: kinderen leren en oefenen met het verschil tussen harde en zachte klanken.
- Noten lezen: kinderen maken spelenderwijs kennis met een notenbalk. Daarop zien zij symbolen die een bepaalde betekenis hebben.
- Muzikale terminologie: kinderen maken kennis met muzikale termen zoals 'de dirigent'.
Is het programma geschikt voor kinderen met een (taal)achterstand of met een andere moedertaal?
Zeker! Het programma helpt bij het ontwikkelen van een ruime woordenschat. Dit is niet alleen nu veel waard, maar ook in groep 3. Wanneer kinderen een kleine woordenschat hebben moeten ze naast het schrift leren lezen en begrijpen ook nog veel onbekende woorden leren. Dat maakt leren lezen en schrijven een extra zware opgave.
Hebben jullie ook materiaal voor kinderen met een gehoor- of zichtsprobleem?
Helaas hebben we momenteel geen specifiek materiaal voor kinderen met een gehoor of zichtsprobleem. Met diverse activiteiten kunnen ze wel goed meedoen. Kinderen met een gehoorsprobleem kunnen bijvoorbeeld wel klappen (dat voelen ze), of op tafel slaan. Kinderen met een zichtsprobleem kunnen de liedjes natuurlijk luisteren en leren zingen, met bijbehorende bewegingen die je aanpast zodat ze veilig zijn. Niet alle muziekopdrachten zullen kunnen worden uitgevoerd. Je zal als gastouder, als je kinderen in je opvang hebt die slechthorend of slechtziend zijn, zelf een beetje moeten aanvoelen wat er wel en niet mogelijk is. Heb je hier een concrete vraag over, dan denken we natuurlijk wel graag met je mee!
Klaar voor de start?
Al meer dan 3000 kinderen doen mee. Die van jou binnenkort ook?